tag:blogger.com,1999:blog-99891795574451231.post3023172235572255554..comments2021-07-25T07:31:54.288-07:00Comments on Cormorant Council: DrömobservatorierKormorantrådethttp://www.blogger.com/profile/07232038146253579309noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-99891795574451231.post-75627316234636540842007-12-20T02:43:00.000-08:002007-12-20T02:43:00.000-08:00Just drömhem etablerar frågan om drömgeobiografi, ...Just drömhem etablerar frågan om drömgeobiografi, om hur man skapar sig en historia. Jag kommer behöva skriva en essä om det där. För mig är hemmen primärt:<BR/><BR/>1. Naturhistoriska Riksmuseet (såsom man såg det som barn, plus alla skrymslen, vindar, vrår och passager) (ibland som mardrömsvind i allmänhet, eller som ett leksaksmuseum)<BR/><BR/>2. En lägenhet i Hagalund (där jag aldrig bott)<BR/><BR/>3. En funkisvilla (förlagan låg i Bromma men i drömmen t ex i Halmstad, vilket för övrigt ligger i Alperna!)<BR/><BR/>Några andra viktiga observatorieplatser, som är knytpunkter eller reläer mellan olika drömlandskap:<BR/><BR/>1. Vattentornet (det är ju också ett astronomiskt observatorium)<BR/><BR/>2. Baracken på Tjärhovsplan<BR/><BR/>3. En skogsbacke tidigt på våren (av någon anledning östgötsk)<BR/><BR/>4. En öppen gräsmatta/exercisfält på natten med utspridda DeGeer-moräner och omgivande småvillorAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-99891795574451231.post-86463407046418069132007-12-16T12:20:00.000-08:002007-12-16T12:20:00.000-08:00Metoder och tekniker kan självklart vara både effe...Metoder och tekniker kan självklart vara både effektiva och intressanta, men mera ofta är det intressant än effektivt. För att uppleva effekterna måste man a) vara uthållig mot drömcensurens sabotage mot intentionerna att kontrollera drömmandet, b) även experimentera med att hitta rätt sinnestillstånd, påverkansatmosfär, intentionsart, attityd. Uthålligheten, som inte minst handlar om att motivera sig, understöds eller behövs inte i de samhällen eller epoker då dröminkubation ingår som en naturlig del i samhällslivet, som i det antika Grekland där Asklepios-templen erbjöd övernattningar som möjliggjorde drömmöten med läkeguden själv, och hos de nordamerikanska indianstammarnas enskilt åtagna "vision quests", i vilka drömlösningar på vardagsproblem av allmänt intresse kunde ernås. Sådana exempel på metoder som omsatts i större skala kan inspiera oss. Den kollektiva aspekten av drömutilism är kanske av större intresse än den privata, åtminstone när det gäller att formulera förutsättningarna och motiven för att ägna sig åt olika drömtekniker, särskilt de som går på tvärs emot böjelsen för passiv drömhedonism. Som renodlad "drömhedonist" vill man maximera drömlivets oförutsebarhet, dess karaktär av upplevelsecirkus, och går kanske inte gärna utilistiskt till väga om det inkräktar på det man gillar med drömmandet (och med sovandet, slumrandet, vilan, bekvämligheten). Då drömlivet i vårt samhälle, eller under vår epok, ju är förhållandevis separerat från vakenlivet, är det kanske också lättare att se poängen med att upprätthålla drömlivets kontrastering mot vardagen: vi kanske verkligen behöver drömkomplementet mera än försöken att göra drömlivet produktivt och systematiserat, dv s mera likt vakenbestyren. <BR/><BR/>/NNAnonymousnoreply@blogger.com