Thursday, December 20, 2007

Drömlandskapens kollektivtrafik

Särskilt tunnelbanan bör kunna ha genvägar, förlängningar och många fler stationer i drömmen. För någon månad sen drömde jag om en tunnelbanestation som hette "Kallmyra", och strax innan dess fanns det en mycket bra konstutställning om Tintin i Solna Centrums T-bana.

Men även andra städer kan få talande kollektivtrafiknät. För ett par år sedan försökte jag åka tunnelbana i Malmö, men det fanns bara en linje och tågen var märkta "mot Pigholmen" eller "mot Laholmen" och jag förmådde inte utröna vilket av dem som var in mot centrum (kanske befann jag mig i Limhamn). Denna tunnelbana var ett fiasko, liknade mest Göteborgs spårvagnar, hade varit fruktansvärt dyr och var till föga nytta och mest av allt ytterligare ett monument Ilmar Reepalu rest över sin person.

Det finns andra städer som jag är långt mer intresserad av hur deras tunnelbanenät skulle se ut. Eller kanske mer futuristiska kollektivtrafiklösningar?

/MF

3 comments:

Anonymous said...

foer sex sju @r sedan droemde en kompis till mig att han somnade i tunnelbanan o vaknade upp en station efter den sista stationen. Det var i framtiden. Han upptaeckte det inte foeren han redan knatat ut fr@n stationen. Han foersoekte ta sig tillbaka men sl-kortet hade g@tt ut foer laenge sedan. Foerutom det foersv@rades allt av att det satts in nya monsterspaerrar. Det e som vanligt.

Kommunicerande Karl said...

jag drömde om en jättekanin när jag hade jetlag, kaninen demolerade mitt kök

Christofer said...

Ett tag drömde jag ofta om "minibussar", ett enmansfordon som for fram i hög hastighet på två hjul. De såg ut lite som en mindre variant av motorcyklarna i Tron fast helt släta. Man var tvungen att ringa och beställa en om det behövdes och gick till alla delar av linköping. När man skulle in i bussen fick man lyfta ett lock i taket (de var ungefär 40 cm höga) och klämma in sig så gott det gick, det kostade 50 kronor vart man än skulle.